DR management
Met Digital Rights Management (DRM) worden de datastromen en bestanden met een sleutel
onleesbaar gemaakt. Alleen de kijkers met een passende sleutel zijn in staat om de stromen en
bestanden te openen. Het is echter niet mogelijk de sleutel te kopiëren, te delen of te overhandigen
aan een ander. Men kan een eigen sleutel bemachtigen door bijvoorbeeld eerst een transactie te
voltooien. Dit kan een financiële transactie zijn, maar ook reguliere authenticatie. In de sleutel
zitten zogeheten 'business rules' opgeslagen. Deze regels bepalen hoe vaak en hoe lang de
datastroom of het bestand te bekijken of te beluisteren is. De licentie server (die de sleutel heeft
uitgegeven) kan eventueel controleren of de sleutel nog geldig is en of de regels in de sleutel
wellicht dienen te worden aangepast. De PC kan ook tijdelijk de rol van licentie server over nemen
en de licentie sublicenseren aan bijvoorbeeld een mp3- speler.
DRM stelt de eigenaar of openbaarmaker in staat om alleen degenen die betaald hebben voor
content toegang tot deze content te bieden. In combinatie met streaming media servers is het kijk-
en luistergedrag exact te meten. Microsoft en RealNetworks hebben een operationele proprietary
DRM oplossing die verweven is met de eigen streaming media codecs, encodeerprogramma's en
afspeelprogrammatuur. De specificaties voor een industriestandaard MPEG-4 DRM oplossing zijn
gereed en toepassingen worden op het moment van schrijven ontwikkeld. Voor mobiele
toepassingen is er de OMA DRM specificatie. Apple hanteert voor de populaire iTunes Music Store
de proprietary FairPlay DRM techniek.