Codec
De codec beschrijft het comprimeren (inpakken) en decomprimeren (uitpakken) van audio en
video bestanden. Bekende codecs zijn JPG, GSM, MPEG-1, MPEG-2 en MP3. Specifieke streaming
media codecs zijn RealVideo, Windows Media, MPEG-4 (opgevolgd door H.264 voor HDVideo), FLV
en AAC. Op internet worden voor uitwisseldiensten MP3 en OGG voor audio gebruikt en Xvid voor
video.
In het algemeen geldt dat streaming media codecs 'lossy' zijn: ze gooien geluids- en
beeldinformatie weg om de bestanden zo klein te maken dat ze zonder vertraging via het Internet
te distribueren zijn. De kwaliteit van een codec is sterk afhankelijk van de onderliggende
hardware: is de hardware voor rechtstreekse compressie snel genoeg? Is de hardware voor
rechtstreeks afspelen snel genoeg? PC's beschikken over krachtiger hardware dan mobiele
telefoons. Om op lage bandbreedte en lage rekenkracht toch goed geluid en beeld te kunnen
weergeven ligt bij de meeste codecs de nadruk op deze toepassingen. Hoe hoger de bandbreedte,
hoe lager het verschil in kwaliteit: dit geldt per codec en ook tussen codecs. Streaming codecs
schalen van GSM (9,6Kbps) tot HDTV (4-10Mbps). Codecs worden vaak verward met
bestandsformaten.